Een probleem oplossen: 6 zelfbedachte tips

In dit artikel volgen een aantal zelfbedachte tips om een probleem op te lossen. Deze tips zijn het best toe te passen op problemen van relatief eenvoudige aard. Hoe los je een probleem op? Je leest het in dit artikel.

Tip 1: Hak het probleem in 10 stukjes
Tip 2: Brainstormen
Tip 3: Gedachtenpatroon veranderen
Tip 4: Schrijf het probleem uit
Tip 5: Benader mensen met veel relevante kennis
Tip 6: Word expert

Tip 1: Hak het probleem in 10 stukjes
Hierdoor is het probleem makkelijker op te lossen. Los telkens 1/10 deel van het probleem op en je komt snel tot de oplossing. Noteer het probleem op een leeg papier en schrijf het probleem in 10 stukken uit. Ga vervolgens aan de slag met het oplossen van elk stukje probleem (dus telkens 1/10 deel oplossen).

Tip 2: Brainstormen
Zoek een rustige plek op of ga naar buiten. Bedenk zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem en schrijf ze op. Brainstorm actief. Denk logisch na en bedenk wat je allemaal kan doen om het probleem op te lossen. Kies vervolgens een oplossing uit. Werkt die niet, streep dan door en ga verder met de volgende oplossing.

Tip 3: Gedachtenpatroon veranderen
Verander negatieve gedachten in positieve gedachten. Onderzoek je gedachten goed. En verander ze. Verander je denkwijze. Dit leidt meestal tot creatieve inzichten. Tips om je manier van denken te veranderen:

http://www.pursuingbliss.com/15-practical-ways-to-adjust-your-attitude/
http://www.wikihow.com/Eradicate-and-Stop-Negative-Thoughts

Tip 4: Schrijf het probleem uit
Maak aantekeningen over het probleem of ga erover bloggen. Schrijf gewoon echt over alles wat met het probleem te maken heeft. Schrijf je gek. Dit leidt meestal tot nieuwe inzichten en oplossingen. Gebruik Google Docs (onderdeel van Google Drive), zodat je de aantekeningen op de computer kunt maken. Plus, de aantekeningen worden in dit programma telkens automatisch opgeslagen.

Tip 5: Benader mensen met veel relevante kennis
Stap af op mensen die veel kennis hebben van de problemen die jij ervaart. Stel ze een aantal vragen, kijk of ze een website bijhouden, bel ze eens op, stuur een mail, etc. Zij zijn expert op het gebied van het probleem waar jij mee te maken hebt. Zoek die mensen op en vraag om hulp!

Tip 6: Word expert
Stel jezelf het doel om expert te worden op het gebied van jouw probleem. Verzamel alle mogelijke kennis over het onderwerp. Lees er alles over. Leer er alles over. Enfin, hoe meer kennis je bezit, hoe groter de kans op het vinden van oplossingen.

Dit artikel wordt regelmatig aangevuld.

Deel je mening met anderen. Laat een reactie achter.

Gedachten onder controle krijgen: 10 zelfbedachte tips

http://www.yes-icandoit.com/
Een gedachte is positief, dan is er niets aan de hand. Of een gedachte is negatief, dan moet je dit doen: http://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Negative-Thoughts, http://www.wikihow.com/Deal-With-Negative-Thoughts, www.pursuingbliss.com/15-practical-ways-to-adjust-your-attitude/, http://www.wikihow.com/Eradicate-and-Stop-Negative-Thoughts, http://www.wikihow.com/Be-Positive

Gedachten veranderen: wees 20 minuten heel aandachtig met een andere taak bezig (m.b.v. 10-min. wekker) en je gedachten zijn veranderd.
Zet je gedachtenpatronen in een spreadsheet en leer anders denken, elke negatieve gedachten omdraaien in een positieve gedachte.
Tip 1: elke 1-10 min. je gedachten noteren
Tip 2: elke 1-10 min. een strafregel schrijven (bijv: geen andere websites)
Tip 3: affirmations
Tip 4: mantra
Tip 5: continu in je hoofd herhalen of uitspreken of elke minuut noteren wat je vooral niét moet doen
Tip 6: gedachten verzetten; ergens anders aan proberen te denken

Lees wikihow artikelen over positive thoughts.
Verander je attitude (hoe je over iets denkt). (zoek op wikihow naar tips)

http://www.wikihow.com/wikiHowTo?search=negative+thoughts

Google: how to think positive, hoe positief denken, negative thoughts, wikihow negative thoughts

Keep a diary to reflect your thoughts. Recording your thoughts can enable you to step back and evaluate patterns in your thinking. Write down your thoughts and feelings and try to spot any triggers that lead to either positive or negative thoughts. Taking just twenty minutes to follow your pattern of thinking at the end of every day can be a valuable way to identify your negative thoughts and make a plan to change them to positive thoughts.
Your journal can take on any form that you like. If you don’t care to write long-winded reflective paragraphs, you can just make a list of the five most prevalent negative thoughts and positive thoughts you had that day.
Be sure to give yourself the time and opportunity to evaluate and reflect on the information in the journal. If you write every day, you may want to reflect at the end of every week.

http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950?pg=2
http://www.huffingtonpost.com/james-clear/positive-thinking_b_3512202.html
http://www.wikihow.com/Improve-Your-Attitude

http://tinybuddha.com/blog/10-tips-to-overcome-negative-thoughts-positive-thinking-made-easy/

Andere manieren
– Dagboek bijhouden
– Focus op positiviteit: https://www.google.nl/search?q=wikihow+positive+thinking&oq=wikihow+positive+&aqs=chrome.1.69i57j0l5.8014j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8, http://www.wikihow.com/Think-Positively

http://www.rncentral.com/nursing-library/careplans/100_positive_thinking_exercises_to_incorporate_into_your_life/
Bekijk ook het andere artikel over gedachten hier op dit blog + zoek tips op Google over gedachten onder controle krijgen.

http://lifehacking.nl/werk-tips/hoe-afleiding-voorkomen-bij-het-werken-vanuit-huis/
http://www.lifehack.org/articles/communication/30-ways-free-your-mind-immediately.html
http://www.interapy.nl/depressie/blog/depressie-blog/2012/10/12/6-tips-om-minder-te-piekeren
https://www.leontien.nl/artikel/1013/leontiennl/fit_en_bewegen/de_6_ultieme_tips_tegen_piekeren.aspx
http://www.studietips.leidenuniv.nl/concendo.html