Uitstellen: stop hiermee, nu direct. (17 tips).

Dit zijn 17 tips om uitstellen per direct te stoppen. Lees de tips en gebruik ze meteen. Wat je ook uitstelt of ontwijkt, huis opruimen, studeren, werken, of iets heel anders, deze tips zullen je helpen om het uitstellen te stoppen. Hoewel dit goede tips zijn om je gedrag te veranderen (uitstelgedrag), is dit mogelijk maar een tijdelijke oplossing voor jou. Soms heeft de oorzaak van uitstellen een dieperliggende oorzaak. Hoe dan ook, de meeste mensen kunnen met dit soort tips prima vooruit:

Tip 1: Noteer waarom je op dit moment aan het uitstellen bent
Waarom ben je op dit moment aan het uitstellen? Noteer eerst de reden, desnoods in het midden van een mindmap. Daarna vanuit dat midden, die negatieve gedachten veranderen in allerlei positievere gedachten (beantwoord de vraag: ja maar, wat is er wél mogelijk?).

Voorbeeld 1: ik moet deze taak doen, maar heb er geen zin in. Vervangende, positieve gedachte: maar als ik nu alvast 1/1000 deel van deze taak doe, dan kom ik in ieder geval alvast iets verder vooruit. En daarna ga ik iets doen wat ik liever wil doen, leuker vind om te doen.

Voorbeeld 2: ik snap de lesstof niet. Vervangende, positieve gedachte: wat kan ik allemaal doen om ervoor te zorgen dat ik de lesstof wél begrijp.

Voorbeeld 3: ik moet het huis schoonmaken, maar heb geen zin. Vervangende, positieve gedachte: maar wat kan ik wél doen? Wat kan ik doen om alvast 1 stap vooruit te komen? Die doos opruimen misschien? of 2 borden afwassen?

Het vervangen van negatieve gedachten in iets wat net iets positiever is, is misschien wel de beste uitstellen tip die ik je kan geven.

Onthoudt dit goed: als je je gedachten kan veranderen, kan je je gedrag veranderen. Dáár zit het echte goud in. Verander negatieve gedachten in positieve gedachten. Een negatieve gedachte zijn alle redenen die je bedenkt waarom je niet doet wat je moet doen (bijv: ik wil nog even dit doen, dat doen, etc.) en een positieve gedachte is alles wat staat voor mogelijkheden: wat is er wél mogelijk? wat kan ik op dit moment wél alvast doen? wat kan ik ondertussen alvast doen, etc. etc. (in mogelijkheden denken dus, in plaats van in problemen).

Tip 2: Gebruik de Pomodoro techniek om te stoppen met uitstellen
De pomodoro techniek behoort tot de beste oplossingen om uitstellen tegen te gaan. Je zet een (tomaten)klokje aan op 25 minuten. Je gaat dan vol kracht die 25 minuten in. Het klokje rinkelt als de 25 min. voorbij zijn. Dan heb je direct 5 min. pauze (doe in die 5 min. wat je zelf wilt, het beste is gewoon even rondlopen, even ontspannen).

Daarna weer 25 min gas geven en 5 min. rust. 25 min. gas, 5 min. rust. Wil je het uitstellen direct stoppen dan moet je de pomodoro techniek in ieder geval zo snel mogelijk uitproberen. Het werkt als een gek. Lees hier meer over deze techniek, maar je kan het stappenplan wat je daar vind, gewoon inkorten, zodat het proces makkelijker wordt: https://strategischlui.nl/pomodoro-techniek/

Tip 3: Schakel alle afleiding uit, zodat je stopt met uitstellen
Wat ben je nu precies aan het doen? Stop ermee, nu direct. Schakel alle afleiding uit. Als het internet de boosdoener is, gebruik dan een programma als Coldturkey. Hiermee kan je het internet blokkeren voor zolang jij maar wilt. Dat voorkomt dat je impulsief het hele internet rondsurft. Je werpt er een blokkade mee op.

Hoe minder afleiding er is, hoe groter de kans dat het uitstellen nou eindelijk eens stopt. Doe het, probeer het. Coldturkey is gratis. Je moet even 1 korte pagina doorlezen om te kijken hoe het werkt (stel dit niet uit) en daarna gebruik je het meteen. Nogmaals; gratis. Ik zal in de download die ik ga verkopen een uitlegvideo maken. Voor je smartphone heb je ook dit soort programma’s.

Tip 4: Bereid je voor, zodat duidelijk is wat je moet doen
Ga je even voorbereiden op de taak die je moet doen. Zie de stappen voor je. Denk na over hoe je het gaat aanpakken. Brainstorm erover. Maak een mindmap of aantekeningen. Zie de stappen voor je. Of maak een stappenplan. Of een checklist. Maakt niet uit wat je doet, maar bereid je voor. Alles wordt ineens een heel stuk makkelijker wanneer je in gedachten bezig bent met de stappen die je moet nemen. Je zal het merken.

Tip 5: Focus op vooruitgang, niet op perfectie
Je bent niet perfect. Niemand is perfect. Iedereen heeft sterke en zwakke eigenschappen. Stop met perfectie. Ernaar streven moet je zien als elke dag een stapje beter in plaats van alles moet direct perfect. Dit belemmert je enorm. Als het niet goed is, krijg je vanzelf wel te horen wat er beter kan. En dan verbeter je. Dan word je steeds een stapje beter. Het hoeft nog niet perfect. Vooruitgang, dáár gaat het om. Het kan later altijd nog iets beter. Dus doe het gewoon, zo goed als je kan, maar niet perfect. Focus op vooruitgang, focus op verbetering. Niet op perfectie. Dit helpt om je denkwijze te veranderen en je denkwijze verandering is de oplossing voor uitstelgedrag.

Tip 6: Begin gewoon. Beter iets dan helemaal niets
Begin gewoon aan de taak die je moet doen. Doe liever iets, dan helemaal niets. Dat is in alle opzichten een beter uitgangspunt.

Tip 7: Ga voor minidoelen om je uitstelgedrag te stoppen
Focus op minidoelen in plaats van doelen. Breek het hoofddoel op in 4 tot 10 brokken. Nu ga je met het eerste brok aan de slag. Paar voorbeelden:

Huis opruimen: minidoel 1 is eerst 1 hoek van het huis opruimen;
Afwas doen: minidoel 1 is alvast beginnen. Niets meer. Gewoon beginnen. Of: 2 borden afwassen;
Studeren of leren voor examen: minidoel 1 is: 1 regel bestuderen. Of 1 woord leren;
Scriptie schrijven: minidoel 1 is: 1 zin lezen. Of alleen de intro. Of alleen uitzoeken wat je gaat opschrijven;
Papieren invullen: minidoel 1 is vandaag alleen de 3 eerste invulvelden invullen;
Sporten: minidoel 1 is vandaag 1 ronde hardlopen. Of 10 minuten fitnessen;

Dit werkt als een gek. Ook dit is één van de beste manieren om uitstellen te voorkomen: minidoelen maken. Dus: welk klein deel van de taak kan je vandaag afkrijgen of aan beginnen. Doe het volgende deel daarna of anders morgen.

Tip 8: Elke dag een stap vooruit
Ook hier weer: verander je gedachten, dat is de sleutel tot het stoppen van uitstelgedrag. In plaats van een taak te moeten doen, doe je het volgende. Zet vandaag 1 stap vooruit. Daarna ga je iets leuks doen, wat je maar wilt. Morgen sta je op, doe je weer 1 stap. Elke. dag. een. stap. vooruit. Stel 1 klein doel op voor vandaag, doe voor morgen precies hetzelfde. Elke dag een minidoel!

Tip 9: Motiveer jezelf als je het uitstelprobleem wilt stoppen
Jezelf motiveren kan op 1001 verschillende manieren. Motiveren betekent dat je zorgt dat je zin krijgt om te doen wat je moet doen. Je kan je drijfveren onderzoeken (dat zijn de dingen die je in beweging brengen) of veel meer diepgaande zelfonderzoeken doen.

Die zelfonderzoeken moeten gericht zijn op het verhogen van je interne motivatie, oftewel: intrinsieke motivatie (dat je van binnenuit, in je lichaam, het gevoel hebt, zin te hebben in de taak). Dit is een proces van zelfonderzoek, maar wel de meest standvaste, permanente oplossing voor zelfmotivatie. Tot die tijd kan je goed aan de slag met simpele motivatietrucs. Een krachtige motivatie tips is ook om de taak te combineren met iets wat je leuk vind om te doen. Vind je het leuk om te bloggen en moet je afwassen? Dan ga je bloggen over het zo snel mogelijk wegwerken van de afwas. Bedenk je eigen voorbeelden.

Ik geef je een paar links met tips om jezelf te motiveren:
– https://zenhabits.net/top-20-motivation-hacks-overview/
– http://sourcesofinsight.com/101-ways-to-motivate-yourself-and-others/

Tip 10: Wat wil je op dit moment het liefst doen? Doe het. Maar werk daarnaast ook aan hetgeen wat je moét doen
Dit behoeft geen verdere uitleg. Doe gewoon wat je leuk vind om te doen of wat je nu het liefst zou willen doen, maar combineer het met de taak die je moét doen. Wil je uitgaan, maar moet je studeren? Ga nu eerst 25 minuten studeren en daarna 2 uurtjes uitgaan. Wil je shoppen, maar moet je je kamer opruimen? Bekijk de webshops van de winkels waar je naartoe wilt gaan en doe inspiratie op. Combineer dit met het opruimen van je kamer. Bedenk je eigen voorbeelden.

Tip 11: Verdeel een taak in zo klein mogelijke stappen, zodat je stopt met uitstellen
Denk klein. Uitstelgedrag stoppen doe je door de taak die je moet doen in zo klein mogelijke stukjes te hakken. Moet je je administratie doen? Verwerk 1 brief. Kijk daarna of je zin hebt in nog 1 brief. In 9999,9% van de gevallen heb je dat, zo werkt jouw brein namelijk. Maak de taak die je moet doen zo klein mogelijk voor jezelf en focus op vooruitgang. Focus op steeds een stapje vooruit. Je ontwikkelt dopamine, iets in je hersenen en dit maakt energie los. Hierdoor wil je gas vooruit geven en voelt het niet langer als een belemmering. Hoe meer brieven je verwerkt, hoe meer dopamine je opspaart. Prima oplossing voor uitstelgedrag dus. En denk eraan: elke dag een stap vooruit.

Tip 12: Vraag om hulp als je er niet uitkomt
Bijvoorbeeld op fok forum, een ander forum, verzamel informatie of benader andere mensen of wat je ook maar doet.

Tip 13: Ga bloggen over datgene wat je moet doen en/of ga anderen uitleggen hoe je het gedaan hebt
Doe het. En ga daarna anderen uitleggen hoe je het hebt gedaan.

Tip 14: Visualiseer het eindresultaat en de weg daar naartoe;
Zie de stappen voor je. Denk even goed na: wat moet je stap voor stap voor stap doen om naar het doel toe te werken? Denk daar eens over na. Zie de stappen voor je. (okay, als ik eerst dit doe, doe ik daarna dit, dan dat, dan dit, dan doe ik dat, etc.) Het werkt als een gek.

Tip 15. Vergelijk de taak of je werk met het eindresultaat, van een ander of van jezelf
Kijk hoe het eindresultaat eruit moet zien of zie het voor je. Of teken het uit. Wat je ook doet: maak het eindresultaat duidelijk in je hoofd en/of op papier. Dit motiveert en verandert je gedachten, waardoor de uitstelbelemmering heel snel verdwijnt.

Tip 16: Stel een beloning in het vooruitzicht
Een if this, then that – achtige tip. Het werkt als een gek. Als ik nu eerst deze taak ga doen (doe ik nu aan het uitstellen ben), dan ga ik straks lekker [vul maar in]. Bijvoorbeeld: shoppen, naar buiten, afspreken met vrienden, een weekendje londen, maakt niet uit wat het is, als het maar gigantisch leuk is. Gebruik deze tip sowieso om je uitstelpatroon te doorbreken, omdat het je sowieso een extra motivatieboost geeft.

Tip 17: Zorg dat je iemand of een groep (community) mensen om je heen hebt die je steunt
Heb mensen die je aanmoedigen. Of maak onderdeel uit van een groep. Een forum bijvoorbeeld of gewoon een club. Omring je met mensen die hetzelfde moeten doen of je gewoon een duwtje in de rug kunnen geven. Iemand die je even toespreekt en motiveert.

Tot zover. De uitstellen tips die mij het meest geholpen hebben, kan je binnenkort downloaden tegen een kleine betaling (voor de beste informatie over dit onderwerp (in dit geval uitstellen), incl. de meest effectieve uitstellen tips, vraag ik een kleine vergoeding, zoals op al mijn informatieve blogs, dat heet premium content (ik deel eerst alles gratis, daarna verpak ik de beste tips in een premium download.